bra Måndag

idag har varit en efffektiv dag, har gått 18 000 steg, ungefär 11km, vilket är bra för att vara jag.
Har även bestämt mig att jag ska börja på en diet/livsstil, kallad LCHF. Vilket verkar vara den hälsosammaste dieten med flera bra resultat. Men första veckan är nog ganska tuff, iaf för mig som går på internat och inte kan bestämma måltiderna helt själv... men det här ska vi lösa, för här taggar vi bal med fin "smal" balklänning, sommar i bikini, och att må bra och trivas med min kropp.
varför just LCHF är för att den dieten verkar hålla i längden, som till exempel tror jag inte på pulver mm, där går du ner snabbt, visst, men när du slutar går du oftast upp lika mycket eller ibland till och med mer.
Började för två veckor sedan med sötsaksförbud, inte godis, chips, läsk, kakor. och det har gått jätte bra!
Så nu har jag då spanat in massa bloggar och sidor på internett för att finna insperation, Målet är att gå ner 15 kg och minska mitt midjemått med minst 20 cm, så nu kör vi :)



Lite som jag fastnat för när det gäller LCHF = low carb high fat = lite kolydrater mycket naturligt fett.

Grejen med lchf är att du inte äter kolhydrater, socker eller sötningsmedel. men mycket fett och proteiner istället.
LCHF funkar på så sätt att den håller din viktbalans, är du underviktig kan du gå upp med hjälp av lchf, är du överviktig går du ner och normalvikt brukar man stå rätt still.
Man kan fuska någon gång ibland, på middag osv, utan att du går upp en massa, men man ska inte göra det allt för ofta, (då är det ju ändå ingen mening att följa dieten/livsstilen?)
Man ska försöka dela upp dagen sammanlagda måltider ungefär så här:
  • 75% Fett
  • 20% Protein
  • 5% Kolhydrater

MAT MAN KAN ÄTA:

  • Kött, fågel, fisk, skaldjur, ägg och "feta"" mejeri proidukter
  • feta såser, som bearnaise, majonäs, dressingar mm.
  • stek maten i smör eller kokosolja, olivolja och raps olja kan användas på sallad osv
  • ovanjordsgrönsaker
  • Nötter
  • frön
  • bär
  • drick kaffe, te och vatten (kan ha i lite kokosolja som smak)

MAT MAN FÅR ÄTA IBLAND:

  • frukt, naturens godis
  • rotfukter (inte potatis) om målet inte är viktminskning eller om man tränar mycket
  • råris
  • baljväxter, så som bönor och ärtor mm
  • havregryn 

MAT MAN SKA UNDVIKA!
Framför allt:

  • socker
  • mjöl
  • stärkelse
  • margariner

Finns i bla:

  • Bröd och kex
  • Pasta
  • Couscous, bulgur och liknande
  • Flingor och gryn
  • Gröt och välling
  • Majs och majsprodukter (t.ex popcorn, cornflakes)
  • Potatis och potatisprodukter som t.ex. chips
  • Ärtväxter (ärtor, kikärter, jordnötter)
  • Ris
  • Allt som är sötat med socker av olika slag
  • Alla margarinprodukter
  • Alla lightprodukter
  • Allt som är sötat med sötningsmedel
  • Matoljor med mycket omega6 som t.ex. majsolja och solrosolja

// Marona

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0