duktiga häst

idag bestämde vi oss för en rid tur tack vare det hala underlaget, då behöver hon inte jätte bra grepp för att orka dra vagn eller liknande. Så det blev en tur på 1timme ca 5 km lång.
mycket skritt och mycket störningsmoment, vi red förbi skolan för första gången och på den vägen är det hemskt mycket grejer, maskiner och djur att titta på, perfekt för en sånhär dag med skritt på schemat.
Nu har hon accepterat mig på ryggen, och en del komandon, så nu kan jag börja ställa små krav på henne, så efter ca 3km travade vi en stund (det var skog där och alltså fortfarande snö på marken) där försökte vi att hitta den lugna arbetstraven hon brukar ha när vi kör. dom sista metrarna samlade hon ihop sig själv och arbetade bra med fötterna, så då slutade vi trava och skrittade hemåt.
hon är mer tittig när vi rider än när vi kör, men hon är säkert lite osäkrare, men hon är ju inte så van att vi rider.
På vägen tillbaka gjorde vi en liten avstickare in på en åker där vi gjorde volter, vilket hon tyckte va tråkigt, men samma sak här de sista varven gick hon jätte fint, krökte på nacken och bar sig själv, lyssnade på mina skänklar så hon ökade och minskade volten. bara femte gången jag rider henne ;)
Sedan övar vi på det vi alltid måste träna på halter, gjorde tre halter sista biten hem, den första tyckte hon var tråkig och onödig, med dom andra gick bra.
När jag inte sitter i sadeln.
Hon börjar bli jätte duktig på att stå still i gången, innan ridturen stod hon bunden på bara ena sidan, sedan när vi ska förbereda innan jag sitter upp är hon jätte duktig, bara när jag sitter upp som hon börjar gå, men det problemet har jag ju med körningen med, så fort jag tar tag i tömmarna.
Sedan när vi kom tillbaka hoppade jag av och ställde henne mitt på "gårdsplanen" medans jag hängde upp stigbyglar, även när jag gick tio meter bort för att öppna stalldörrarna stod hon still även om hästkompisarna fanns som lockbete, även inne i stallgången stod hon still helt själv när jag sadlade av, borstade och plockade undan. Riktigt duktig treåring är vad hon börjar bli :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0